Wednesday, July 8, 2009

suka dan duka PPSMI

wak memang dah jangka PPSMI akan dimasuhkan juga akhirnya oleh kerajaan. wak jangkakan ini kerana orang kuat kementerian pelajaran skrg adalah dari Johor termasuk Tim Menterinya. Umno Johor sejak tahun pertama pelaksanaannya telah menentang PPSMI. saban tahun juga konvensyen UMNO Johor membantah pelaksanaannya...malah setiap tahun wakil Umno Johor bangkitkan isu ini dalam perhimpunan Agong Umno termasuk Dr Fuad Zarkashi sendiri pernah jadi pembahasnya..atas alasan mempertahankan jati diri bangsa dan bimbang kedaulatan bahasa melayu terhapus..apa pun alasan tetap alasan walaupun terlalu dangkal...wak tak dapat nak zahirkan perasaan wak bila PPSMI dihapuskan, kalau Tun Dr M beliau "sedih" tapi wak tak de perasaan nak digambarkan... maka bergembiralah penentang-penentang PPSMI seperti Gapena dan Dong Ziong..termasuk parti pembangkang... wak tak nak ulas tentang parti pembangkang kerana dah tabii orang pembangkang akan membangkang apa saja dasar kerajaan yang boleh menguntungkan mereka bila penentangan mereka itu berjaya.
apa yang menghairankan wak ialah pertubuhan yang menggelarkan diri mereka Gapena, mereka ni orang "penulis" org seni...org seni ni biasanya sensitif, penuh emosi, banyak bermain dengan perasaan...BILA MASA PULAK DEPA NI JADI PEJUANG BAHASA. depa pun bukan mewakili semua orang melayu, depa hanya mewakili sekelumit ahli Gapena saja. mcm mana depa boleh kata depa pejuang bahasa.. bahasa melayu tu hak depa saja ka...kita orang biasa yang tak dok dalam Gapena tak boleh jadi pejuang bahasa la.. wak nak bagi tau kat orang Gapena, semua orang melayu adalah pejuang bahasa ibunda mereka, bukan depa saja...malah orang luar bandar mcm wak ni lah yg bahasa harian cakap melayu total adalah pejuang bahasa.. mereka org bandar, org ibukota yang semestinya perbualan seharian depa cakap melayu campur orang putih..standard konon...depa pulak bukan orang biasa, ada professor, ilmuan, teknokrat, ahli falsafah dsbnya..mcm mana pulak dengan anak2 depa yg belajar di ibu kota...depa boleh hantar ank depa tuisyen bhs inggeris tmpt yg mahal..kita org kampong ni 'pi mai pi mai tang tu jugak'
wak tak boleh terima alasan PPSMI boleh kikis jati diri bangsa dan bhs melayu boleh pupus..alasan tak logik..bukankah 'ular menyusur akar tak kan hilang bisanya' Gapena kena faham istilah PPSMI (pengajaran dan Pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris). ini hanyalah salah satu sistem bila kita faham istilah pengajaran dan pembelajaran...maknanya hanya proses belajar..lain halnya kalau kerajaan mewajibkan semua rakyat malaysia bertutur dalam bahasa inggeris sebagai bahasa harian..ini baru boleh meghakis jati diri dan kedaulatan bahasa melayu. itupun hanya sekelumit dari proses pembelajaran, dalam sains dan matematik sahaja.
banyak kajian dibuat oleh NGO's termasuk Pembina dimana hasil kajian menunjukkan prestasi pelajar menurun dalam bhs inggeris, sains dan matematik sejak PPSMI..wak tak tahu adakah kemeterian mengambilkira kajian ini dalam membuat keputusan. kalau ya mengapa kajian oleh PAGE sebuah NGO's yang mendapati berlaku peningkatan dalam mata pelajaran terebut dikalangan pelajar...wak pun jadi bingung mana satu yang betul..
bagi wak soal petunjuk prestasi ini hanyalah teknikal sahaja.. ini cuma sistem, boleh dibaiki dari segi pengajaran dan pedagoginya. di negara barat sains dan matematik di ajar berdasarkan kaedah "konstruktivisme" yang lari dari konsep pengajaran secara biasa yang diamalkan oleh sistem pemgajaran kita sekarang. kita perlu berubah cara pengajaran kita sebagaimana yang diamalkan oleh barat..baru berkesan PPSMI..kementerian sepatutnya memperkenalkan sistem ini. PPSMI akan berjaya dan sistem akan berjalan dengan lancar..

apa pun keputusan telah dibuat..tidak ada apa yang boleh merubahnya lagi .. kita tgoklah nanti dengan mutu pencapaian pelajar dalam sains dan matematik selepas PPSMI dimansuhkan...

wak: sekolah atap saja....

1 comment:

  1. tulisan macam ni boleh jadi Ketua Pengarang

    ReplyDelete