Friday, June 12, 2009

Utopia sebuah Bahagian UMNO?

pilihanraya umum ke 12 telah berlalu lebih setahun. umum mengetahui UMNO mengalami kekalahan yang teruk dengan kehilangan 4 negeri, gagal mengambil semula negeri Kelantan dan kalah semua kawasan parlimen wilayah persekutuan. umum juga mengetahui bagaimana UMNO seperti hilang arah dan fokus selepas kekalahan ini. masing-masing membuat andaian dan persepsi tentang kekalahan UMNO. banyak menuding jari kepada pengundi China dan India yang menyokong pembangkang. walau pun ada, terlalu sedikit orang UMNO yang menyalahkan diri sendiri. banyak juga cadangan untuk memulihkan UMNO tetapi sehingga kini tidak ada pun cadangan yang benar-benar konkrik di bawa ke pengetahuan ahli UMNO.

apa yang jelas situasi di bahagian-bahagian UMNO sekarng nmpk seperti tidak ada malapetaka yang berlaku pada 8 mac 2008 yang lalu. inilah sikap ahli dan pemimpin UMNO peringkat bahagian. memang tidak di nafikan adnya pergerakan politik yang berlaku di bahagian-bahagian tetapi bentuk pergerakan bukannya menjurus kepada bagaimana nk memulihkan UMNO tetapi banyak berkisar kepada siapa yang akan bertanding dalam pemilihan akan datang, siapa yang patut naik dan siapa pulak yang perlu di sekat serta di singkirkan. inilah budaya yang menjadi amalan dalam umno sejak dulu. apa yang menghairankan mereka tidak mengambil iktibar dari kekalahan teruk dalam pilihanraya lalu.

senario sekarang masih sama:

1. cawangan yang tidak memihak kepada ketua bahagian dalam pemilihan dulu akan di kuarantinkan dari sebarang program, bantuan atau projek pembangunan.
2. ketua dan timbalan yang bukan dari satu team akan mengadakan program secara berasingan. program anjuran ketua, timbalan tidak akan hadir begitulah sebaliknya.
3. budaya buruk memburuk antara team masih berleluasa
4. tidak ada program yang boleh membantu cawangan, menarik ahli baru dan program memantapkan ahli sedia ada untuk terus menyokong umno.
5. ketua bahagian sibuk dengan urusan mencari projek untuk diri sendiri
6. tidak ada program khusus kepada masyarakat terutama yang atas pagar atau penyokong pembangkang
7. orang-orang kepercayaan ketua (penasihat dan orang tengah) yang berada dikeliling ketua terdiri daripada orang2 yang bermasalah(skandal, rasuah, penting diri) menjadi buah mulut di kalangan akar umbi. menimbulkan rasa benci dan meluat ahli cawangan.
8. wakil rakyat yang tidak ada jawatan dalam bahagian akan dipinggirkan dan ada yang langsung
tidak menjalankan tugas sebagai wakil rakyat d kawasan.

inilah senario yang berlaku di kebanyakkan bahagian. bagaimana kita nak mengwujudkan satu utopia bahagian umno yang diidamkan dalam menghadapi pilihanraya akan datang.....wak nak supaya ahli umno beri komen tentang apa yang wak tulis ini....

1 comment:

  1. umno perlu di revolusikan secara menyeluruh...perlu kepada istiqomah,ahli dan pemimpin macam Tun kata tak penah habis dengan nak rebut jawatan dalam parti saja..sampai parti nak hancur pun masih nak begaduh sesama sendiri lagi...mereka tak penaah ambil iktibar daripada pilihanraya yang lalu.....

    ReplyDelete