Monday, November 30, 2009

PAS DAN REALITI KEPARTIAN

kemelut yang melanda parti PAS sejak akhir2 ini memberi petanda bahawa parti yg mereka melabelkan sebagai parti ISLAM itu berada dalam kondisi yang semakin goyah. semua ini menampakkan kecenderungan dan arah tuju parti ini kepada kemelut yang berpanjangan. bermula dengan cadangan nik aziz supaya diadakan EGM parti yg akhirnya diganti dengan Seminar Politik kemudiannya timbul kemelut dalam PMBK sehingga tersingkirnya menantu Nik Aziz, Ariffahmi sebagai CEO, isu bai'ah yang mempertaruhkan isteri demi pilihanraya, timbul pulak isu siapa pengganti Nik Aziz untuk menerajui kelantan...dan akhirnya isu doa laknat nik aziz berkaitan royalti minyak.
wak percaya apa yang berlaku ini memberi konotasi yang jelas bahawa pas telah menuju kepada ke indoktrinasian politik yang sebenar. pas bukan lagi dilihat sebagai "badan" yang berjuang memperkembangkan syiar islam sebagai wadah perjuangan mereka sejak dahulu. dari mula penubuhan pas dan dengan arus perjuangan yang dibawa kita seolah-olah di momokkan dengan kefahaman bahawa pas hanya memperkudakan prinsip parti sebagai jalan menuju syariat islam. tetapi dengan kemelut yang berlaku sekarang telah membuka wajah sebenar politik pas. jika dahulu kita diselindungkan oleh pemimpin pas yang mengeksploitasi parti untuk kepentingan politik mereka tetapi dengan realiti sekarang dan tingkat pemahaman rakyat yang semakin tinggi dalam ilmu berpolitik, pas telah mula dilihat tidak mampu lagi berselindung disebalik tabir politik yang dibawa oleh mereka.

bagi wak, pas telah kembali kepada realiti yang sepatutnya perlu ada dalam sesebuah parti politik dan pas mula menerima tempiasnya..ini bermakna pas hanyalah sebuah parti politik yang penuh dengan persepsi, jatuh menjatuh, adu domba, team dan kelangsungan politik berasaskan puak dan keluarga(dalam isu ariffahmi).

masyarakat perlu diberi pemahaman bahawa kemelut yang berlaku dalam pas sekarang membuktikan bahawa pas tak lebih hanyalah sebuah parti politik yang memperjuangkan kepentingan yang seharusnya ada dalam sebuah parti politik. pas bukan badan agama mahu pun badan dakwah yang mempertahankan islam sebagai addin...

wak: politik adalah kemungkinan dan kecelaruan

No comments:

Post a Comment