Tuesday, December 8, 2009

Nazri yang "bloody racist"

pertembungan kembali bergema antara Nazri dan Tun Mahathir apabila Datuk Seri Nazri Aziz, menteri yang jaga BTN menempelak Tun yang terus mempertahankan silibus BTN. agak menghairankan apabila 2 org yang pernah sama-sama berada dalam saf kepimpinan yang sama berbeza pandangan dalam perkara yang sama yang pernah menjadi dasar kerajaan. bagi orang biasa macam Wak, silibus BTN bukan perkara besar dan tak perlu diperbesarkan oleh 2 orang yang berada dalam "pemikiran" yang sama. biarlah pembangkang yang terus melalak diluar sana. tapi agak menghairankan apabila isu ini menjadi pertikaian sesama kita.
memang dah menjadi dasar sesuatu kerajaan mesti ada serampang berbagai mata bila sesuatu dasar itu dilaksanakan..tak terkecuali BTN kerana dalam melaksanakan dasarnya keuntungan mesti diperolehi oleh negara dan kerajaan. itu hakikat...
anggapan bahawa sislibus BTN perlu dirombak sesuai dengan konsep 1Malaysia adalah anggapan yang tidak tepat dan agak malang bagi seorang bertaraf menteri sendiri masih tidak faham dengan konsep ini. BTN dan 1Malaysia adalah dua hal yang berbeza tetapi berada dalam mangkuk yang sama..secara mudah 1Malaysia adalh atas prinsip kesepakatan dan persetujuan bersama bagi semua kaum melalui hak-hak yang telah digariskan mengikut perlembangaan negara.. BTN mempertahankan ketuanan melayu...dan itu adalah kesepakatan yang telah dicapai sejak merdeka. diimana salahnya dengan modul BTN kalau itu persetujuannya..dan salahkan BTN mempertahankan persetujuan itu...
BTN membawa keuntungan kepada negara dan sudah semestinya kerajaan juga mahu idea pelaksanaan BTN menguntungkan mereka...maksudnya ideologi kepartian yang menguntungkan...jika BTN berada di bawah Pakatan Rakyat sekalipun perkara yang sama akan berlaku dan di lakukan oleh mereka. itulah realiti politik kepartian..
tapi bila nazri menempelak Tun dengan tuduhan "bloody racist" telah menjadi isu lain dari sudut yang berbeza dengan kefahaman yang berbeza oleh masyarakat awam.. persetankan dengan silibus BTN . mari kita renungkan kembali kata-kata Nazri ini dari sudut logika penggunaan bahasa..
kata pujangga lama, "bahasa di tangan orang biasa boleh membawa kemudahan seperti wang, bahasa di tangan penyair penuh dengan harapan dan impian"..tetapi bahasa di tangan Nazri (menteri) penuh dengan kebiadaban dan keceluparan ini berkonotasi dengan sikap buruk seorang menteri BN..bagi masyarakat biasa macam Wak, Nazri telah lari dari jagat seorang manusia yang "melayu"nya telah hilang...;lebih-lebih lagi terhadap seorang bekas "bos"nya sendiri. dari sudut insan Nazri telah melukakan hati orang melayu yang menghormati orang yang lebih tua darinya..
nazri mungkin seorang Ultra kiasu..atau mungkin seorang "moody" yang sukar di baca tingkahlakunya..atau dia seorang yang benar-benar pelaku politik yang membujur lalu melintang patah..kalau itu anggapannya, Nazri sebenarnya telah menjadi seorang yang stream of conciousness nya telah rosak..
apa yang di lakukan oleh nazri menunjukkan seolah-olah Nazri seperti itik yang baru belajar berenang dalam politik dan nazri amat bertuah kerana telah berjaya menjadi seorang pemimpin politik walaupun sikapnya ke anak-anakan.
wak: nazri perlu banyak belajar adap dan tata susila bangsa melayu..

No comments:

Post a Comment