Sunday, October 17, 2010

Hindraf pembela untuk siapa..?

Minggu ini wak nak sentuh ,sikap setengah-setengah rakyat Malaysia yang tidak mempunyai jati diri dan buta sejarah apabila membangkitkan sesuatu isu.Bagi mereka apa yang mereka lakukan bertujuan untuk memenuhi inspirasi dan impian .
Wak maksudkan adalah baru-baru ini satu kenyataan yang di buat oleh Waythamoorthy dalam Free Malaysia Today yang antara lain beliau cuba membangkitkan sentimen supaya rakyat membenci Institusi Raja-Raja Melayu.Dakwaanya bahawa Raja Johor mempertahankan Perkara 153 dalam Perlembagaan Persekutuan agak kurang jelas.
"He ( Sultan Johor ) has tainted the doctrine of separation of powers and parliamentary democracy" kenyataan dalam Free Malaysia Today.
Bagi wakla sebagai rakyat Malaysia,beliau tidak sepatutnya mempertikai sesuatu yang telah dipersetujui oleh semua kaum di Malaysia lebih-lebih lagi dalam Perlembagaan Persekutuan.
Sebagai pemimpin Hindraf yang telah di haramkan ,beliau patut sedar bahawa kenyataan yang dibuat telah mengguris hati ramai pihak.
Sebagai sebuah Negara Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum ,beliau tidak seharusnya melahirkan suara hati dengan mengambil tindakan mengkritik soal-soal yang berkait dengan institusi raja-raja dan yang boleh membangkitkan sensitiviti kaum .
Jangan jadi boneka kepada mereka yang suka menimbulkan provokasi dan lebih lagi kepada sebuah parti yang dilihat masih lagi tidak konsisten dan yang tidak mempunyai halatuju.Wak rasa tindakan Waythamoorthy mungkin didalangi oleh pihak tertentu .Sedarlah peristiwa 13 mei 1969 perlu dijadikan ingatan bahawa perbalahan bukan sesuatu penyudah kepada segala keputusan kerana kita sekarang mempunyai misi menuju Negara Maju.
Kepada pemimpin berhaluan kiri ,janganlah kerana nak sesuatu jawatan penting maka maruah Negara di percacaikan untuk bahan santapan rakyat.Apa untungnya mereka berbuat demikian kerana rakyat akhirnya tahu juga bahawa mereka yang suka membangkitkan isu sensitif adalah mereka yang di katogari orang yang tamak kuasa,hipokrit,sombong dan pentingkan diri sendiri.
Wak rasa rakyat harus menilai pemimpin sedemikian tidak harus berada dalam saf kepimpinan bagi memperjuangkan nasib rakyat.Tak kira apa parti sekali pun.
Wak berharap jangan jadikan "nila setitik rosak susu sebelanga".Fikir-fikirkan...




No comments:

Post a Comment