Monday, October 18, 2010

Mampukah SADA "Syarikat Air Dato' Azizan" Memberi Kesejahteraan Kepada Rakyat..

Apa dah jadi dengan SADA dan kerajaan Negeri Kedah,sudahla rintihan dan rayuan rakyat tidak dihiaukan,malah tindakan drastik SADA menjalankan operasi memaksa rakyat menjelaskan bil-bil tunggakan memperlihatkan bahawa Kerajaan Kedah sudah hilang pertimbangan untuk menerima suara rakyat .
Temubual dengan beberapa individu yang datang menjelaskan bil tunggakan ,melahirkan rasa dukacita dan sedih dengan tindakan daripada SADA syarikat yang bertanggungjawab mengendalikan bekalan air kedah.Sebelum memerintah Kedah, mereka berjanji akan mengkaji dan membuat penstrukturan semula sistem dan perkhidmatan.Wak cuba baca dan faham apa yang terkandong dalam manifesto Pas merujuk kepada "Pembangunan dan Keperluan kemudahan Asas" yang antara lain memuatkan beberapa pendekatan Kerajaan Negeri untuk merealisasikan "Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua".

i.Memperbanyakan serta mempermudahkan peluang bagi rakyat terutama sekali yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah yang selesa.
ii.Memperbanyakan kemudahan asas untuk rakyat seperti jalanraya,bekalan air bersih dan sistem perparitan dan saliran.
iii.Memantau dan menyelenggara setiap kemudahan asas di negeri ini dengan lebih efisien.

iv.Menilai dan menyusun semula JBAK dengan tujuan meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kecekapan dan mengkaji kemungkinan menurunkan kadar caj air demi kebajikan rakyat.
v.Menambah semula rekreasi disamping menyelenggara kemudahan yang sedia ada sesuai dengan gaya hidup moden.
Wak nak tanyala..tindakan SADA memaksa dan membuka kaunter pungutan hasil air ini ..adakah langkah kerajaan Negeri bagi memenuhi tanggungjawabnya kepada Kesejahteraan Rakyat.Itu belum soal pembangunan yang mana wak mendapat banyak rungutan bahawasanya Kerajaan Negeri sehingga kini masih gagal memenuhi apa yang di janjikan kepada rakyat, untuk laksanakan pembangunan sebagaimana yang di sebut di fasa i,ii,iii dan ini jelas kepada rakyat bahawa Kerajaan Negeri dibawah pentadbiran PR ( Pas ) tak ubah seperti DAP yang pandai berkata-kata tetapi dalam masa yang sama merampas hak rakyat bagi memenuhi tuntutan mereka .Kata orang tua-tua 2 x 5 = 5 x 2.
Mengapa kita nak menuding jari kepada orang lain semata-mata nak perbetulkan tindakan kita.Sepatutnya kita perlu tegas dan keputusan yang di ambil kita perlu bertanggungjawab .Itulah kata-kata salah seorang lama kepada wak ..satu ketika dulu ..ketika kemuncak krisis air di Kedah.Kalau rumah kita bocor ,perlukah kita salahkan orang lain kerana rumah kita bocor..begitu juga dengan masalah yang berlaku sekarang perlukah kita menyalahkan pihak lain semata-mata nak menegakkan kebenaran tindakan kita ..itu sudah dianggap keterlaluan..siapa yang nak mengaku kalau buang air besar di tengah jalan..
Justeru itu wak melihat ,Kerajaan Kedah perlu mengambil pendekatan bahawa tindakan mereka sebenarnya untuk mengatasi kemelut kekangan kewangan Kerajaan Negeri yang perlu di suntik dan apa salahnya mereka memperbetulkan keadaan..menjelaskan kepada rakyat supaya bersabar bahawa tindakan mereka adalah tindakan yang tidak membebankan rakyat dan rakyat mungkin boleh pertimbang...kalau dahulu mereka terkenal dengan 'road show' seluruh pelusuk daerah ..berceramah menghentam kerajaan Umno BN kononnya tidak telus,dalam melaksanakan tanggungjawab kepada rakyat...sekarang mengapa mereka tidak lagi berbuat demikian..

Mampukah kerajaan Pas yang memerintah sekarang,mengembalikan kepercayaan rakyat dengan janji yang mereka telah buat ..Bagi wak barisan exco yang satu ketika gah dengan latarbelakang mereka dan berketerampilan dengan ilmu...mengapa sekarang tak berani bersuara...Rakyat bukan menilai kedudukan dan ijazah berjela-jela...tetapi kemampuan mereka memberi kehidupan yang lebih baik kepada rakyat ...itu yang rakyat mahukan...Tepuk dada tanya mereka...Apa yang patut mereka lakukan...?
















4 comments:

  1. Dulu depa kata Umno surung makan ,tarek pun makan,sekarang depa nak kata apa pulak wak...
    surung depa telan ,tarek pun depa telan..yang nak kena telan teruk ..rakyat...dahla..bil kena bayar..air pulak kotor...taada pulak..kali tu baru padan muka hang Pa..

    ReplyDelete
  2. Wak..tau tak dekat umah amo nie..budak-budak ramai..berak sana sini...klu air tak dak mampuih..depa pikeaq apa tak tau..tau..tau nak..penaik harga air..awat kat Nami dan Ampangan Pedu tu..dah tak dak air ka..

    ReplyDelete
  3. Wak ..oii kami nie baru balik dari bayaq bil air..apa depa kata..klu tak bayar habis ..kami kena potong..kami ikut arahan..takkan la sampai nak basuh kencing pun ..nak kena potong bekalan air..kah.kah.kah

    ReplyDelete
  4. wak..kali pertama buka blog wak mcm tak percaya ..sbb wak kekadang syok sendiri..tp bila ikuti tulisan wak ..baru jelas bahawa wak cuba nak utara isu semasa..tp la wak ,wak perlu kemuka banyak fakta bagi perkukuh isu yg wak nak utarakan..nie komen ikhlas..dari dapa kata..

    ReplyDelete