Sunday, June 28, 2009

komunis dan umno

kenyataan Dato Nik Aziz Nik Mat yang menyamakan Umno dengan Komunis menimbulkan pelbagai persepsi dikalangan masyarakat. ada yang bersetuju dan tidak kurang juga yang melenting. sudah semestinya yang bersetuju itu orang Pas atau PR manakala yang tak bersetuju rata-ratanya orang umno. wak tak hairan dengan kenyataan Nik Aziz ini . dari dulu beliau tidak pernah bersetuju dengan umno. dulu dia kata umno macam yahudi, sekarang macam komunis pula. wak tak hairan sebab Nik Aziz bukan ngaji sejarah negara, beliau sejak kecil mengaji pondok, lepas tu sambung mengaji di India dan Pakistan. mana sempat dia nak buka buku sejarah tanah air dia sendiri. wak tau dia bukan faham sangat dengan rentetan peristiwa yang berlaku sebelum dan selepas merdeka. balik dari belajar luar negara dia terus buka kitab mengajar oeang mengaji. dalam kitab bukan ada cerita sejarah negara..yang ada pasai ilmu tauhid, feqah, usul fiqh, balagah, nusus dan bab dosa dan pahala. bab lain Nik Aziz tak tau, sb tu lah kerja dia jadi MB harap kat penasihat dia saja(kata anak dia, Nik Abduh))..nama anak dia pun dia ambik dari nama tokoh reformis mesir iaitu sheikh Mohamad Abduh. maknanya dia lebih faham sejarah negara lain dari negara sendiri.
wak sebenarnya malas nak ulas pasai sejarah dan ideologi komunis, budak sekolah rendah pun tau tau komunis tu siapa tu komunis..tak manis wak nak cerita pasai komunis kat seorang MB..wak rasa kita tak patut layan orang yang buta sejarah ni. kalau kita layan kita pun turut termasuk dalam golongan orang yang buta sejarah macam MB sorang ni. biarkan lah dia. dia cuma nak lepas geram saja kat Umno. orang Umno yang cerdik ni kena diam diri. biar wak sorang saja yang latah sebab wak memang waklatah.
komunis ni tuan guru, orang yang tak ada agama, mereka tak percaya kat tuhan, ideologi depa ni berasaskan marxisme walaupun memang mereka berjuang menentang penjajahan tetapi mereka ingin mengwujudkan negara komunis di tanah melayu bersesuaian dengan persidangan afro asia di India. sebab tu mereka berjuang bermatian. sebab tu juga mereka menyusupkan ideologi depa ke dalam AWAS (Angkatan Wanita Sedar) Api (Angkatan Pemuda Insaf), AMPAJA(all Malayan people anti japanies army) dan kesatuan sekerja pada waktu tu. itulah penerangan ringkas dari wak pasai komunis tuan guru ...
macam mana tuan guru dan samakan komunis dengan Umno.. tuan guru kata itu cuma perumpamaan seperti perumpamaan "seperti rusa masuk kampong"..perumpamaan tu tak betul sama sekali tuan guru. mana ada perumpamaan Umno macam komunis. ilmu mantik mana yang tuan guru pakai. itu la tuan guru banyak sangat dok cakap bahasa arab sampai bahasa melayu pun tuan guru tak arif. wak cadangkan supaya tuan guru tak usah lah bercakap terlalu banyak takut nanti bila cakap terlalu banyak ni "kebodohan" tuan guru lagi terserlah. wak nasihatkan tuan guru sebelum tuan guru tutup mata belajarlah sejarah negara, sejarah Umno lepas tu baru komen pasai komunis dan Umno..
Wak: banyak berfikir lebih baik daripada berfikir banyak...renungkan.

No comments:

Post a Comment