Sunday, June 28, 2009

Tun M Masih Menari Ronggeng

wak pernah menonton teater Ronggeng Rokiah di Istana Budaya yang pernah dipentaskan di sana 2 tahun lalu. dalam teater itu Rokiah(lakunan Safura) amat memikat pengunjung kelab saban malam. Rokiah seperti biasa akan menari mengikut rentak ronggeng bersama-sama dengan pengunjung kelab tersebut. Rokiah menjadi rebutan pemuda kaberet disitu. rentak tari Rokiah memang mengasyikkan..sambil menari Rokiah akan menyindir dengan sindiran tajam sambil meliuk lentukkan badannya yang solid itu kepada pengunjung yang tidak disukainya. wak bukan bermaksud nak ulas dengan mendalam tentang Rokiah dengan ronggengnya tetapi wak nak sentuh tentang Tun M yang petang tadi pulang ke Kedah rasmi majlis Mubarak di Alor setar.
nada Tun masih sama seperti semasa Tun Abdullah jadi PM. Tun cakap apa yang dia rasa tak betul. isu pemimpin rasuah masih dalam kabinet turut disentuh Tun. marah Tun pada menantu Pak Lah pun masih tak hilang... Khairy pun turut kena tempias juga. ulasan Tun sama seperti ulasannya semasa PM Najib umum barisan kabinet baru. "pemimpin yang amal rasuah masih dilantik dalam kabinet". wak tak pasti ucapan Tun itu ditujukan pada siapa.semasa di umumkan barisan kabinet oleh PM Najib, wak pun teliti juga nama-nama yang bertuah tu tetapi apa yang menghairankan wak, kebanyakkan nama yang diumumkan itu adalah nama yang pernah ada dalam kabinet Tun dulu. yang baru cuma dua tiga kerat saja termasuklah anak Tun Datuk Mukhriz. wak pun tak pasti apakah nama yang Tun sebut pasai amal rasuah tu orang lama atau orang baru. Wak fikir kalau orang lama tak patut sebab mereka pernah ada dalam kabinet Tun tetapi kalau orang baru wak takut nama Datuk Mukhriz pun ada dalam senarai yang Tun hentam. Wallahhualam..
apa pun wak harap Datuk Najib perlu ambil ikhtibar dari apa yang Tun bangkitkan, wak tengok dah banyak kali Tun dok ungkit benda yang sama, wak bimbang nanti bila Tun hilang sabaq Tun akan buat "road show" macam zaman Pak Lah ari tu untuk hentam kerajaan Dato Najib. apa susahnya nak tukaq menteri atau Tim Menteri yang Tun maksudkan..ini pun untuk kebaikan Umno dan kerajaan juga...lebih bimbnag lagi kalau isu ni pembangkang jadi modal depa dalam kempen di Manik Urai...kerajaan rasuah la, kerajaan tak telus la, tak dak integriti la dan pembangkang pun pandai putar belit kenyataan Tun. Depa boleh kata bukti dia Tun yang kata sendiri kerajaan sekarang kerajaan rasuah. naya kita....
sapa yang tak percaya kalau Tun yang cakap, berulang-ulang pulak tu. Datuk Najib kena ambik ini sebagai isyarat awai dari Tun dan wak percaya Tun tak akan berhenti cakap selagi pemimpin yang amal rasuah ni tak dikeluarkan dari kabinet.
Tun juga masih pertahankan pendirian dia tentang jambatan bengkok Johor-Singapura. Tun nak di teruskan juga. mungkin ramai yang masih ingat bunga-bunga perselisihan faham Tun M dengan Tun Abdullah bermula dari isu jambatan bengkok. kita tak mau peristiwa ini berulang kembali..wak percaya Tun berpandangan jauh..Tun lihat jambatan ini akan menguntungkan negara sebab tu dia sokong jambatan bengkok di teruskan..pasai apa Singapura nak kata kita jangan ambik kira sangat sebab depa cerdik macam "otak yahudi". macam P.Ramlee kata kat ahmad Nisfu dalam filem madu 3 "otak pembelit no 1".

Wak: tak sabaq nak tunggu respon Datuk Najib

No comments:

Post a Comment