Friday, February 19, 2010

sinergi baru politik kepartian

"...zulkifli nordin membuat laporan polis terhadap khalid samad, guan eng bertelagah dengan zahrain hashim, Ku Li berucap atas pentas pembangkang di kelantan (walaupun dakwanya anjuran NGO's), Tun M tenggelam timbul sokong Umno,....."
itu hanya beberapa rentetan peristiwa yang berlaku dalam kancah politik dalam negara sekarang. semua peristiwa itu tidak banyak di paparkan atau mungkin tidak ada gelagat dari pelaku politik sebelum ini. sukar untuk dibuat kesimpulan, malah sukar juga untuk membaca sinergi yang berlaku..dari satu sudut, apakah ini politik baru ala malaysia.. malah lebih parah lagi bila melihat situasi begini untuk dikaitkan dengan sebarang teori politik yang ada.wak terfikir, sukar rasanya masyarakat membuat tafsiran apa sebenarnya yang berlaku ke atas politik negara..semuanya menjadi kacau bilau, haru biru dan tonggang langgang....apa yang menakutkan wak juga ialah sinergi ini akan membuat masyarakat menjadi semakin tidak faham dengan politik...buntu, tak habis fikir, fikiran berkecamuk...melihat rentetan peristiwa yang berlaku ini..
apa yang lebih menakutkan wak juga ialah sinergi yang berlaku ini membuat masyarakat semakin muak dan sukar menyokong mana-mana parti politik...mereka "give up"..bercelaru..dan akhirnya yang ada dalam kancah politik negara aktor-aktor politik yang terus-terusan bercakaran sesama sendiri....FIKIR-FIKIRKAN LAH...




No comments:

Post a Comment